Tankefeltterapi (TFT)

Tankefeltterapi (TFT) er en terapiform som brukes til å dempe uønskede følelser. TFT brukes også mye ved fysiske smerter. Det antas at alle hendelser i livet som fører til spenningstilstander, kan ha følelsesmessige årsaker.

Det er ikke alltid like lett å sette ord på eller snakke om problemene. En av fordelene med å bruke tankefeltterapi er at dersom du ikke ønsker å gå i detalj om det som plager deg, så holder det at du tenker på ubehaget. Det viktigste er å fininnstille tanken på det som utløser de ubehagelige følelsene, eller på selve følelsen.

TFT kan brukes ved bl.a:

• Alle former for frykt og fobier
  • Lese- og skrivevansker
  • Hodepine
  • Atferds- og konsentrasjonsproblemer
  • Følelsesmessige problemer
  • Nedstemthet
  • Utlading («utbrenthet»)
  • Røykeavvenning
  • Spiseforstyrrelser
  • Sjalusi og sinne
  • Sorg
  • Smerter og spenningstilstander
  • Stress og søvnvansker
  • Traumer
  • Prestasjonsangst
  • Tvangstanker

TFT er en metode som stimulerer kroppens eget reparasjonsystem

Vi kombinerer avanserte spørreteknikker og Østens kunnskap om kroppens energibaner (også kalt meridianer, som også brukes i akupunktur og akupressur). En TFT-behandling går ut på at du som klient fokuserer på problemet ditt, samtidig som terapeuten banker lett på akupressurpunkter i ansiktet, på hendene og på overkroppen. Terapeuten formulerer underveis spørsmål som har som mål å avdekke årsaken til ubehaget, og stimuleringen av punktene kan føre til at ubehaget dempes i intensitet, eller opphører. TFT brukes også mye ved fysiske smerter.

For å ivareta klienten, kvaliteten og varigheten av behandlingen anbefaler vi et minimum på 5 timer. Dette er individuelt, og det finner vi sammen ut av etter som prosessen går. Grunnen til dette er at TFT er en kraftig behandling som setter i gang mange følelsesmessige prosesser. Etter vår erfaring dukker det ofte opp noen gamle minner/traumer som klienten ikke har visst om. Det overordnede målet er å gi klientene en varig opptur, og ikke en nedtur. Du får også under behandlingen opplæring i hvordan du kan bruke TFT på deg selv.

Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling (NIFAB) om TFT.

Vi har også et tilbud som tankefeltterapi for barn. Les mer om TFT for barn her

Prisliste

TFT voksne 50 min: kr 900

TFT barn under 10 år 30 min: kr 790