Senebetennelse e sabla vondt!

av | aug 9, 2023 | Vondter

Hva er betennelse, og hvordan bli kvitt den? En flis i fingeren kan gi betennelse. De fleste har opplevd det. Fingen blir hoven, rød og øm. Etter hvert kommer flisen ut sammen med puss.

De mest vanlige smertene i dag som får diagnose betennelse, er ofte vondter i skuldre, underarm og håndledd. Grudeklinikken behandler mye slike plager, og de fleste har først vært hos legen, fått betennelsesdempende middel, men til ingen nytte.

Grunnen til det er at i de fleste tilfeller er det ikke betennelse i det hele tatt. Alle leger lærer i studie at en betennelse er: rubor (rødhet), tumor (hevelse) calor (varme), dolor (smerte), functio laesa (funksjonssvikt). Det er legen som skal kunne stille diagnose, mens på Grudeklinikken lar vi et varmesøkende kamera gjøre jobben.

I de fleste tilfeller ser vi ikke varme i pasientens vonde område, vi ser oftest at problemområdet er kaldt. De fleste pasientene gjenkjenner også sine plager når de ser bildet. Kalde områder betyr mindre blodtilførsel. Mindre blodtilførsel i et område gjør at kroppen ikke klarer å kvitte seg med avfallsstoffer/melkesyre som samler seg opp i muskulaturen, fordi det er blodet som frakter ut avfallsstoffer.

Dermed kan det kjennes ut som en betennelse. Blodet er helt avgjørende i enhver helbredelse av kroppen. Livet ligger i blodet, og for å si det enkelt, den beste vei til å få bort smertene i kroppen, er å gjenopprette symmetrisk blodstrøm i området. Mange blir overrasket at det ikke var noen betennelse, og hvordan vi behandler «betennelsen». Det viktigste er jo å bli frisk.

For å gjenspeile bildet av kroppen i naturen: Et blad blir gult når sevja trekker seg tilbake, og bladet vil etter hvert dø og falle av.